CWF14: Tien innovatietips

Karen MeijsDe eerste spreker tijdens het Creativity World Forum 2014 was Guy Kawasaki. Wikipedia schrijft over hem: Guy Kawasaki is een Amerikaanse durfkapitalist in Silicon Valley. Hij is één van de oorspronkelijke werknemers van Apple Computer en was verantwoordelijk voor de marketing van de Apple Macintosh in 1984. Guy leek wel op het podium te zijn geboren: zo gelikt was zijn presentatie. Het was een feest om naar hem te luisteren. Hij deelde een stappenplan voor innovatie in de vorm van 10 tips:

Tip 1: Wat kun jij verbeteren?

Denk goed na over wat jij de wereld te bieden hebt. Google heeft de wereld informatie te bieden, Apple heeft de wereld computers te bieden. En jij?

Tip 2: Waarom dan?

Als je weet wat je kunt verbeteren, vraag je dan af: waarom? Wat zou er gebeuren als mijn onderneming of mijn product niet bestond? Wat zou de wereld dan missen?

Tip 3: Niet stilzitten

Blijf in beweging, blijf jezelf en je dienst of product ontwikkelen. Wie eerst naar een hotel ging, gaat nu naar airbnb. Wie eerst een taxi belde, appt nu met Uber. Zorg dat je de concurrentie altijd een stap voor blijft.

Karen Meijs

“I think there is a world market for 5 computers” – Chairman IBM, 1943

Tip 4: Niet bang zijn

Sommige ideeën lijken te grappig of te idioot  om uit te voeren. Dan kun je denken: “nee, dat kan écht niet.” Of je denkt: “het kan niet maar ik doe het lekker toch.” Ondeugend zijn loont, kijk maar naar de teenslippers met bieropener van Reef.

Tip 5: Don’t worry, be crappy

Het is belangrijker om in actie te komen dan een perfect product te hebben. Als je weet dat het beter kan: verbeter je product maar zorg ervoor dat je al een prototype kunt laten zien of dat de dienst al via je website te reserveren is.

Tip 6: Blijf luisteren

Soms heb je iets voor ogen met je product of dienst en dan blijkt dat je klant het ergens anders voor gebruikt. Dan kun je boos worden op de klant en blijven uitleggen waar het eigenlijk voor bedoeld is. Of je draait het om en past de promotie aan. Tadaa: je krijgt er een heleboel klanten bij.

Tip 7: Stop met luisteren

Ik realiseer me dat tip 6 en tip 7 tegenstrijdig zijn. Luister naar je klant. Luister naar je gevoel en je gezond verstand. Maar luister niet naar de mensen die zeggen dat het geen zin heeft, dat het nooit gaat lukken, dat het een slecht idee is.

Karen Meijs

“There is no reason why anyone would want a computer in their home” – Ken Olsen, 1977

Tip 8: Wees dankbaar

Wat je ook doet: er zijn altijd mensen die je aanmoedigen en er zijn altijd mensen die kritiek hebben. Bedenk je dat mensen die kritiek hebben wel de moeite nemen om aandacht te schenken aan jou. Wees dankbaar voor alle reacties en aandacht die je ontvangt.

Tip 9: Wees bijzonder

Als je heel veel concurrentie hebt en je product of dienst is heel weinig waard, dan is het zo goed als onmogelijk om succesvol te zijn. Zorg er dus voor dat je een bijzonder product of een bijzondere dienst hebt die, als het even kan, wel veel waard is. Een goed voorbeeld is de Breitling Emergency Watch.

Tip 10: Blijf leren

Een goede dienst of een goed product is nergens zonder een goede verkoper. Train je presentatievaardigheden, neem een cursus en oefen veel.

Meer lezen over mijn belevenissen tijdens het Creativity World Forum.

 

Foto’s via Flickr:
Adam Tinworth & Randy Pertiet

One thought on “CWF14: Tien innovatietips

  1. Pingback: Creativity World Forum 2014 - Kaatje ChocolaatjeKaatje Chocolaatje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *