Het verschil tussen ervaring en herinnering

Heb je ooit gehoord van TEDx? TED is de afkorting van Techniek, Entertainment en Design. Sinds 1984 worden er in Amerika TED-conferenties gehouden waarbij sprekers in maximaal 18 minuten waardevolle informatie presenteren. Het gaat dan om een idee of een project: iets wat zo goed is dat het gedeeld moet worden. Alle presentaties worden gefilmd . TED is een succes in Amerika en er zijn nu ook TED-evenementen op andere locaties onder de noemer van TEDx. In Breda wordt dit jaar voor de derde keer TEDxBreda georganiseerd. Als opwarmertje was er vanmiddag een bijeenkomst bij internetbureau Netvlies.

Internetondernemer Vincent Roders nam ons mee in de wereld van ‘The Customer Journey and the Remembering Self’. Als je een tafel koopt bij  IKEA: wat blijft je dan het meeste bij? Het testen van de tafel in de winkel, het zoeken naar het juiste pakket in het magazijn, het gehannes met het tillen van het pakket op een steeds wegrijdend karretje of het ijsje voor 1 euro bij de uitgang? Wat blijkt: een positief einde is heel belangrijk. Als er geen ijsje is aan het einde dan blijft het gedoe met het karretje, of nog erger: het afrekenen bij de kassa, ons het meeste bij.

De opmerking dat verandering geen gebeurtenis is maar een continu proces heeft me aan het denken gezet. Als je niet blijft bewegen dan val je om. Kijk maar naar de V&D en Circus Renz. Als je stopt met bewegen dan is er nog maar één weg: de weg naar beneden.

Vincent liet een aantal fragmenten uit TED filmpjes zien om zijn verhaal te illustreren. Ik deel graag twee films met jullie. Ik ben tenslotte geen inspirerende spreker, slechts een vrolijke schrijfster. Een young digital professional 😉 die blij is als haar drie werelden van tekst, techniek en zorg samenkomen. Vanmiddag ging dat helemaal vanzelf.

Als je wilt weten waarom ik zo vaak op vakantie ga, kijk dan vooral dit filmpje.
Daniel Kahneman legt uit wat het verschil is tussen blij zijn in je leven en blij zijn met je leven. En voor de dokters onder ons: als een patiënt twee onderzoeken heeft gehad bij twee verschillende chirurgen en moet beslissen welke hij verkiest, waar baseert hij dan zijn keuze op?

Dan Ariely heeft op jonge leeftijd 70% van zijn lichaam ernstig verbrand. Hij onderzoekt nu hoe pijnlijke behandelingen het beste uitgevoerd kunnen worden bij patiënten, gebaseerd op zijn ervaringen. Ook heeft hij zich verdiept in keuzes maken. We denken dat we constant keuzes maken maar wat blijkt: de formulering van de vraag is bepalend voor het antwoord. Dit filmpje is een aanrader voor iedereen die wel eens een formulier of vragenlijst maakt of invult. En als bonus onthult hij met welke vriend je het beste op kroegentocht kunt gaan.

Chocolate Company is heel goed in positieve afsluitingen. Na afloop van het event trakteerde ik mezelf op chocolade en ik kreeg een briljant tasje. Zie de foto bovenaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *