CWF14: Het geheim van een goed idee

Karen MeijsFrans Johansson vraagt zich af wat de succesformule is voor een goed idee. Hoe kom je op een briljant idee? Is het voor iedereen weggelegd of heb je daar iets speciaals voor nodig? Het antwoord zal je gerust stellen: je hebt niets speciaals nodig. Sterker nog, succes hangt sterk samen met toeval. Tegenwoordig proberen we succes te behalen aan de hand van feiten en logica. Maar iedereen heeft toegang tot deze feiten en logica en toch is lang niet iedereen zo succesvol…

Het enige waar je zeker van kunt zijn is dat je na 10.000 uur oefening succes zult krijgen, kijk maar naar Serena Williams. De reden dat je goed wordt in een sport als je maar lang genoeg traint is dat de regels niet veranderen, in ieder geval niet op hoofdlijnen.

Twee voorbeelden van ideeën die we nu kennen als successen:
– Toen het idee van de eerste iPhone gepresenteerd werd was iedereen het er unaniem over eens: waardeloos product, nu is het een internationale hit
YouTube is gestart als een datingwebsite waar je kon stemmen op filmpjes, zonder grote ambities, nu is het een internationale hit

Wat is de beste strategie als je rock – paper – scissors wilt winnen?
Het geheim is simpel: kies op goed geluk.

Het lastige van toeval is dat je baas niet naar je zal luisteren als je zegt “laten we op goed geluk eens wat proberen.” Houd in gedachten dat alle goede en nieuwe ideeën combinaties zijn van reeds bestaande ideeën. En hoeveel mensen kunnen er nummer 1 zijn? Juist. Een.

 

Foto: Chuck Coker via Flickr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *